Pokémon VS Digimon חלק 1

עם שיגעון הפוקימונים עכשיו בגלל האפליקציה החדשה והעונה החדשה של דיגימון שבדרך שמבוססת אפליקציות, זה זמן טוב להתחיל פינה חדשה בבלוג VS! אני הולך לשים את פוקימון ודיגימון ראש בראש בכל תחום ולראות לבסוף מי מתעלה על השני.

פוקימון – סמל המסחריות של נינטנדו אחרי מריו. הכי פופולארי ומצליח בעולם בזכות הסלוגן "חייב לתפוס את כולם!".
דיגימון – הגימיק של בנדאי שהפך לסדרת הרפתקאות. תמיד מסתתר בצל של פוקימון למרות שיש לזה לא מעט מעריצים.
בגלל ששניהם משתמשים בילדים עם מפלצות תמיד מנסים להשוות בין הסדרות, במשך שנים המעריצים של שני הסדרות רבים ביניהם אבל מי באמת יותר טוב? אני מתכוון לגלות!

לפני הכל יש שאלה אחת שצריך לענות עליה: מי היה קודם?
זה לא מה שכולם שואלים את עצמם? מי העתיק ממי? לכן צריך להתחיל את הקרב מההיסטוריה של הסדרות ולמצוא את הנקודה שבה הם התחילו.

Ready… Fight!

ההתחלה

מי הגיע קודם? התשובה היא פוקימון!
עד כמה שזה הפתיע אותי פוקימון יצא לראשונה בתור משחק לGameboy על ידי Nintendo ב27 לפברואר 1996. (אל תאמינו לויקיפדיה שרושמים שזה התחיל ב1995 זו טעות!) פייר הייתי בטוח שהיה לזה מנגה או משהו ליפני אבל מסתבר שזו המצאה לגמרי של Nintendo.


פוקימון גרין ורד היו ההתחלה של כל הסדרה הזו, משחקי RPG שבהם מנסים לתפוס את כל הפוקימונים שאפשר ואז להתחרות איתם נגד פוקימונים של יריבים אחרים, כשהמטרה היא לנצח בכל המכונים ואז לנצח בליגה. זה כל מה שהיה לזה. אין ספק שהרצון לתפוס את כולם הביא להצלחה אדירה של המשחקים. ב1 לאפריל 1997 האנימה יצאה והיא ממשיכה עד היום עם מעל ל934 פרקים! וכמובן גם משחקים ממשיכים לצאת עם פוקימונים חדשים כמעט כל שנה.

אז דיגימון בעצם העתיק מפוקימון? ממש לא.
דיגימון יצא ב26 ליוני 1997 שנה אחרי פוקימון אבל כמשהו אחר לגמרי ולא קשור לפוקימון. דיגימון למעשה התחיל בתור Virtual Pet או Tamaguchi של Bandai.

 photo vpet.png

מטורף אה? דיגימון היה בסך הכל משחק שאתה מגדל יצור דיגיטלי, מאכיל, משחק איתו ומנקה לו את הקקי. אם שמים קרוב את המכשיר לזה של מישהו אחר הדיגימונים נילחמים ביניהם. מה שהיה מיוחד בזה היה המגוון של המפלצות השונות שמפלצת אחת יכולה לגדול אליהם. ב23 לספטמבר 1998 המשחק הראשון יצא למשחק בSega Saturn ובו מגדלים מפלצות כמו בטמגוצי' ואז מאמנים אותם כדי לנצח אקרים והדיגימונים שלהם. מהר מאוד המפלצות הללו ניהיו מספיק פופולאריות שיצא אנימה ב7 למרץ 1999 שנתן רקע על העולם של הדיגימונים. כל כמה שנים יוצאת אנימה חדשה עם סיפור וסיגנון שונה. עד היום יצאו 7 עונות וסך הכל 332 פרקים (שליש מהכמות של פוקימון). ב15 לדצמבר 1999 לWonderSwan שמבוסס על הסדרה וגם הוא היה שונה מאוד מפוקימון כי הוא היה אסטרטגיה RPG עם סיפור ולא במטרה להשיג כל דיגימון, אלא רק לאביס את הדיגימון הרע של המשחק ולהציל את הגיבורים של האנימה.

ההבדל בין דיגימון לפוקימון עצום ובכל זאת הם תמיד מתחרים זה בזה. למרות זאת אני לא יכול להתאלם מהעובדה שנינטנדו היו הראשונים שחשבו על הרעיון של המפלצות ועל זה מגיע להם את הנקודה בסיבוב הזה.

דיגימון: 0 פוקימון: 1

Round 2… Fight!

המשחקים

מכיוון שהשמחקים הם אלו שהתחילו את הסדרות האלו ומפני שהמשחקים פופולאריים יותר מהאנימות זה מתבקש להתחיל את ההשוואה בין המשחקים. אילו סוגי משחקים יש לסדרות? מי נותן גיימפלי טוב יותר? סיפור טוב יותר? גרפיקה טובה יותר? בואו נראה.

נתחיל מפוקימון. משום שהמשחקים הם החלק המרכזי בסדרה, הם מתחלקים למשחקים ראשיים ולמשניים. בסדרה הראשית יש 29 משחקים (30 אם מחשבים את GO) הכל לקונסולות הניידות של נינטנדו כאשר יוצא בין משחק אחד ל3 כל שנה או שנתיים גג. חצי מהמשחקים האלו הם רימייקים של אחרים מGB לGBC או GBA ומDS ל3DS. המשחקים המישניים הם דווקא על הקונסולות הביתיות. יש 17 משחקים רובם מכות או טורנירים. וכמובן יש משחקי צד של קלפים, צילומים וכל מיני דברים כאלו כ46 משחקים. אני פה מתכוון להתמקד רק בראשיים כי איך אפשר להתחרות במשחק של צילום פוקימונים.

אוקי אז הכל התחיל מרד וגרין הם היו משחקי RPG לפי תורות. תמיד יש 3 פוקימונים התחלתיים לבחור ביניהם (עשב, מים, ואש) ואז יוצאים אל העולם ללכוד כמה שאפשר ולילחם כנגד כל מאמן על הדרך. כמובן כמו בכל RPG כשמנצחים בקרבות עולים רמות ולומדים סקילים חדשים אבל המטרה העיקרית היא להחליש את האויב ולזרוק עליו כדור לתפוס אותו. כל איזה 20 רמות הפוקימון מתפתח לאחד גדול יותר עם סקילים חדשים.

יש קצת טקטיקה למשחק, אלמנטים מסוימים חזקים כנגד אחרים ויש התקפות של מהירות שמעלות סיכוי להתחמקות או התקפות שמשנות את הסטאטוס של היריב לעיוור או קפוא או דברים כאלה שיכולים להעניק אקסטרה תורות והזדמנות לנצח גם פוקימונים ברמה גבוה יותר אם משתמשים בהם נכון. כשהולכים לילחם במכון ליפני הטורנירים, כל מכון הוא שייך לאלמנט אחר לכן חשוב לדעת עם איזה פוקימון להגיע לקרב לפני.

אין סיפור למשחק, רק יריב אחד שהתחיל באותו זמן עם השחקן הראשי ומאתגר אותו לאורך הדרך. המטרה היחידה היא להגיע לליגה לנצח וליהיות הכי טוב שבעולם כשלאורך המסע חייבים לתפוס את כולם.

המשחק הכי פופולארי של פוקימון הוא Gold שיצא לGBC מהסדרה השניה של הפוקימונים אחרי רד בלו גרין ילו. המשחק הביא 100 פוקימונים חדשים אבל אין שיונוי בסיפור או במטרה של המשחק. מבחינת גיימפליי, אוסיפו שעון למשחק שגורם לפוקימונים להופיע בשעות מסוימות, כמה חפצים חדשים לתפיסת פוקימונים ולריפוי. אין שינוי במכניקה של המשחק פרט לאפשרות לגרום לפוקימונים להתרבות ולהתיל ביצים. אני מניח שהסיבה שהמשחק הזה היה הכי פופולארי היה בגלל סוג הפוקימונים החדשים והאגדיים שנוספו לראשונה בסדרה.

במשך השנים לא היה שינוי משמעותי בסדרה. ב2013 הם שינו את המראה לתלת מימד אך הגיימפליי נישאר אותו הדבר עם שינוי רק בסוג הפוקימונים והתפתחות אחת נוספת מעבר ל3 הרגילות.

ועכשיו מה יש לדיגימון להציע?

לדיגימון יצאו 26 משחקים ראשיים גם על קונסולות ביתיות וגם על נידות עם גיימפליי שונה בין כל סדרה של משחקים ו6 משחקי מכות ו7 משחקים מישניים של קלפים או דברים בסיגנון.

Digital Monster Ver. S: Digimon Tamers היה המשחק הראשון של דיגימון. המטרה היא לגדל דיגימון אכל מביצה ועד לצורה האחרונה שלו תוך כדי אסיפת מטבעות שמפוזרים באי. מבחינת הגיימפליי זה זהה לטמגוצי' כאשר צריך לדאוג לכל הצרכים של הדיגימון: אוכל, חיסונים, משחקים, קקי וכו'. אפשר גם לאמן את הדיגימון כנגד שקי עיגרוף, קפיצה בחבל וריצה. השחקן לא לבדו באי, יש אקרים עם דיגימונים שלהם שתוקפים את השחקן לגנוב לו מטבעות. האקרים מבוססים על האירגון הרע בKamen Rider שגם כן תחת Bandai.

סדרת המשחקים השניה היא לWonderSwan הקונסולה הניידת של Bandai.  הסיפור של המשחקים הוא על Ryo, ילד שנקרא אל העולם הדיגיטלי להציל את הגיבורים של הסדרה שנתפסו על ידי הדיגימון Millennummon. הגיימפליי של המשחקים הוא שילוב של סימולטור גידול עם אסטרטגיה RPG. המשחקים האלו יצאו רק ביפן ובכל זאת יש להם חשיבות בהיסטוריה של דיגימון כי הדמות הראשית ריו עשה מספר הופעות באנימה.

הסדרה השניה היתה לPS1 בתלת מימד, Digimon World. במשחק הראשון בסדרה צריך לדאוג לדיגימון תוך כדי שמטיילים בעולם ומחפשים מזון ושירותים. יש כל מיני דיגימונים בעולם, חלקם נחמדים וחלקם פראיים. כל המשחק שולטים רק באדם כאשר ניתן לצעוק פקודות מרחוק לדיגימון אבל זה יותר כמו הידוד והכל באקשן בזמן אמת ללא עצירות. הדיגימון גדל לדיגימונים שונים לפי הצורה שבה מגדלים אותו, לדוגמה אם לא מטפלים בו טוב ולא מאכילים אותו כמו שצריך הוא הופך לוירוס.

World 2 השתנה לDungeon crawler RPG. השחקן הראשי משחק כחלק מיחידה שמגנה על העולם הדיגיטלי ומקבל משימות ולמצוא ולחסל דיגימונים רעים.

World 3 הוא RPG קלאסי עם קרבות לפי תורות 1 כנגד 1 כאשר יש אפשרויות לבצע פעולות עם הדמויות שמחוץ לקרב. במשחק הזה מסופר על משחק רשת בשם Digimon Online שבגלל אקר השחקנים נתקעו במשחק, השחקן הראשי מנסה למצוא דרך לצאת ולגלות מה באמת עומד מאחורי התקלה. במשחק הזה יש עץ התפתחויות ומיני משחקים כמו משחק קלפים סטייל Heartstone.

מבוסס על הסרט הכי טוב של דיגימון, World 4 הוא משחק אקשן פלטפורמר RPG. אין בני אדם במשחק אלא רק דיגימונים. החלק המבאס של המשחק הוא במקום להשתמש בכוחות משתמשים בנשקים! אני לא רוצה לדבר על העלילה של המשחק כי אני בטח יגע בזה כשאני ידבר על הסרטים של דיגימון ופוקימון.

משחקי הDS של דיגימון הם משחקי RPG עם מרחקים שונים בהם הדיגימונים עומדים (צריך לנצח את אלו שמלפנים כדי לתקוף את אלו שמאחור). בנוסף ניתן להקים חווה ולאחסן בה את כל הדיגימונים. כל קרב נגד סוג של דיגימון מקבלים כ15% נתונים עליו ואחרי שמגיעים ל100% ליצור את הדיגימון כאשר יש 6 בקרב והשאר בחווה. ניתן לבנות חפצים בחווה ולקנות חוות מאלמנטים שונים שמחזקים את הדיגימונים כשהם לא בקרב. כאן העלילה מספרת שדיגימונים הם תוצאה של התפתחות טכנולוגית שאירגון אחד מנסה להסתיר אבל שמועות פורצות והגיבור הולך לבדוק אותם ומגיע אל העולם הדיגיטלי בו הוא עובר כל מיני הרפתקאות.

הכי חדש אלו סדרות המשחקים של הPSP/PSVITA כאשר האחרון בפברואר 2016 יצא גם לPS4. העלילה מספרת על קבוצה של אקרים, שאחד מהם השחקן יכול לבחור לשחק, שקיבלו מכשיר ללכידת דיגימונים מאדם מיסטורי. בעולם שלהם יש דור חדש של אינטרנט בשם Cyberspace אליו משתמשים יכולים ליכנס פיזית ובו דגימונים חיים. אחרי שטיילו לרמה הכי נמוכה של הרשת הקבוצה מותקפת על ידי יצור דיגיטלי בשם Eater. הוא השאיר את הגוף שלהם חצי דיגיטלי והם למדו שעכשיו הם יכולים לנוע בחופשיות בין העולם הדיגיטלי לאמיתי. Kuremi, המנהלת של סוכנות בלשים, החליטה להעסיק אותם ליחידת הסייבר שלה. המשחק הוא RPG בעולם פתוח עם אלמנטים מכל מיני משחקים קודמים של דיגימון.

דיגימון מציע הרבה יותר מגוון בגיימפליי של הכותרים ומשחקים עם סיפור ומטרה מעניינת יותר. האינטרקציה של דיגימון עם הדיגימונים יותר גדולה מבפוקימון, לנהל חווה שלמה לאומת לתת שיקוי חיים. נכון שבפוקימון יותר קל להשיג את הפוקימונים והדגש הוא לאסוף אותם וזה אולי כייף להשוויץ בהם או להחליף עם חברים אני עדיין אוהב יותר את הגישה של דיגימון להשיג את האמון של הדיגימון ולא לדעת למה הוא יהפוך מה שגורם לרגע שבו משיגים דיגימון טוב ליהיות מרגש יותר. אפילו שרוב העולם אוהב את המשחקים של פוקימון יותר אני חושב שדיגימון מנצח פה כי הוא באמת מביא משחקים איכותיים יותר שלא ממחזרים את עצמם בכלל!

דיגימון: 1 פוקימון: 1

זה הכל לחלק הזה. הקרב עוד ארוך, יש עוד את הדמויות והאנימות לבדוק ועוד דברים. זה היה רק קצה המזלג, באמת. אני לא יודע מתי החלק הבא יצא אבל אני כבר התחלתי לעבוד עליו. ושהטוב ביותר ינצח!


כתיבת תגובה